Skip to content

September – bezoek, strand en herfst

009-herfst

De eerste week oktober is ondertussen al ruim voorbij, maar om de een of andere reden kwam ik er maar niet aan toe een stuk over september – of enig ander stuk – te schrijven voor de blog. Geen zin, geen inspiratie, noem maar op. Er gewoon maar eens voor gaan zitten bleek zoals altijd te helpen en inmiddels staan er al een aantal stukken ingepland. Maar nu eerst het verslag van de maand september.

In de eerste week van september kwamen mijn ouders de laatste spullen uit Nederland brengen. We plakten daar natuurlijk gelijk een aantal dagen Berlijn verkennen aan vast. Omdat ze maar drie volle dagen hier waren en dit hun eerste keer in Berlijn was, bekeken we de bekende hoogtepunten.

East Side Gallery

Dag 1 begonnen we met een wandeling langs de East Side Gallery. Dit is een stuk Berlijnse muur van zo’n 1,5 kilometer dat is beschilderd door diverse kunstenaars. Ik fiets hier geregeld langs, maar de laatste keer dat ik hier echt was om te kijken en foto’s te maken was ruim een jaar geleden. In die tijd is er een hoop veranderd. De kunstwerken waren een jaar geleden in slechte staat, beklad met name door toeristen die het nodig vinden om met permanent marker te laten weten dat zij ‘here’ waren. In 2009 was dit ook het geval en is het monument voor veel geld opgeknapt, maar vorig jaar zag het er dus precies weer zo uit.

001-east-side

Ik begrijp daar helemaal niets van. Waarom is het zo nodig om iets van jezelf achter te laten, en waarom moet je daarvoor iets moois beschadigen? Dit jaar is er weer begonnen met het restaureren van de kunst. Toen wij er begin september waren, waren ze ongeveer op de helft. En voor de helft die al klaar is, staat nu een hek. Het hek zal weer verdwijnen als de restauratiewerkzaamheden klaar zijn. Ik heb daar een gemengd gevoel bij. Aan de ene kant is het natuurlijk veel mooier zonder hek, aan de andere kant zal de muur binnen de korte keren weer beklad zijn. Zonde.

002-east-side

003-east-side

Hoogtepunten

Na een korte stop voor lunch in de hippe wijk Friedrichshain, namen we de s-bahn naar Hauptbahnhof. Vandaar liepen we naar de Reichstag, Brandenburger Tor, Holocaust Monument en Checkpoint Charlie. Die laatste vind ik toch altijd een beetje een domper. Echt veel is er niet te zien. Er staat nog een wachthokje wat bevolkt wordt door acteurs die graag tegen betaling met je op de foto gaan, en er staan wat borden. Wat je verder vooral ziet zijn Amerikaanse koffie- en fastfoodketens en souvenirwinkels. Je moet het wellicht een keer gezien hebben. maar verder is dit toch wel een van de plekken in Berlijn waar ik het minste kom.

0004-reichstag

005-brandenburger-tor

Dag twee begonnen we met een bezoek aan Alexanderplatz en de Fernsehturm. Die laatste hebben we alleen van onder bekeken, de gigantisch lange wachtrij en de prijzen hielden ons tegen naar boven te gaan. De wachtrij is overigens wel te omzeilen door online tickets te kopen. Daarna dronken we koffie bij een cafeetje in de buurt van station Hackescher Markt. Helaas zonder taart want we werden daar geplaagd door wespen. Daarna zijn we via het Museeninsel naar de Gendarmenmarkt gelopen en brachten we een bezoek aan Gallerie Lafayette en de Rittersport winkel. Helaas was het te warm om iets mee te nemen, maar wel leuk om te zien hoe ze daar voor je ogen je eigen favoriete smaak chocoladereep maken.

Daarna namen we de metro naar Wittenbergplatz waar we natuurlijk een bezoekje brachten aan het luxe warenhuis KadeWe (Kaufhaus Des Westen). Omdat we ondertussen honger hadden gekregen begaven we ons naar het restaurant op de bovenste etage. Eigenlijk was het lunchtijd, maar aangezien we nog geen taart op hadden lieten we ons verleiden door een heerlijk stuk taart met perzik en witte chocolade. Jam!

007-kadewe

Schnitzels

‘s Avonds wilden we graag naar een restaurant met Duitse keuken. Omdat het restaurant waar we eigenlijk heen wilden al volgeboekt was, besloten we iets nieuws te zoeken. Uiteindelijk werd het Treptower Klause. Een piepklein restaurantje aan de Karl-Kunger-Strasse in Al-Treptow. Echt een aanrader! Het restaurant heeft vier wisselende hoofdgerechten. Wij aten er heerlijke schnitzels met aardappelsalade en forelfilet met gesmoorde augurken en aardappelpuree.

De laatste dag dat mijn ouders hier waren brachten we door in Kreuzberg. Een hippe wijk vol kleine, trendy winkels en restaurants. Wij brachten onder andere een bezoekje aan de Marheineke markthal, waar we cappucino dronken en heerlijke abrikozenbroodjes aten.

Zondag zwaaiden we pa en ma weer uit, en daarna vertrokken wij snel naar het openlucht zwembad Wuhlheide. Even wat verkoeling zoeken na al deze warme dagen in de stad. Normaal zijn deze zwembaden altijd bomvol, maar omdat het vandaag wat bewolkt was en er later op de dag regen voorspeld was, viel het gelukkig mee.

In het water

Omdat P. nog een paar dagen vakantie had, besloten we de dinsdag daarop nog een bezoek te brengen aan een meer in de buurt. Maar toen we met tassen vol eten en handdoeken en parasol onder de arm beneden kwamen, stond ons een nare verrassing te wachten. Auto weg. Een dag eerder stond ie nog voor de deur geparkeerd, nu waren hier plots mannen bezig met rioleringswerkzaamheden. Dat is hier niet vreemd, maar meestal zetten ze dan een week van tevoren borden met ‘niet parkeren’ neer.

P. telefoneerde de politie en kreeg een adres door. Na zoeken op Google maps bleek dat het kerkhof 500 meter hiervandaan te zijn. Nog meer een keer bellen dus en vragen of het echt wel klopt. Ja dus. De auto was niet officieel weggesleept maar gewoon verplaatst. Het stranddagje hebben we dus ook maar een dag verplaatst. En zo brachten we de woensdag door aan de Kaulsdorfer Seen. Twee kleine meertjes op ongeveer een half uurtje afstand met de auto.

008-strandbad-wuhlheide

Omdat ik ondertussen het strandvirus goed te pakken had, bracht ik de donderdag samen met een vriendin door aan Strandbad Wuhlheide. Geen echt meer, maar een bekken gevuld met regenwater dat op natuurlijke wijze gereinigd wordt. Dit was ook helaas gelijk de laatste dag dat dit meertje open was. En ook gelijk de laatste dag echt zomerweer.

Herfst

Vrijdag vertrokken we met vrienden met de trein naar Thüringen voor een bezoek aan de schoonouders. Hoofddoel was echter de housewarming van twee vrienden op zaterdagavond. Erg leuk en de instax-camera die ik kort voor vertrek naar Duitsland nog even aanschaftte was op dit feest een grote hit (en gelijk een leuk cadeautje, fotoalbum met fotootjes van het feest).

Zondagavond waren we weer terug in Berlijn. Woensdag bracht ik shoppend door in de Mall of Berlin. Donderdag vierden we de verjaardag van een van de buren. En vrijdag zwom ik met de buurvrouw in een van de vele binnenzwembaden van Berlijn, want inmiddels is het hier een stuk kouder geworden. Het is echt herfst geworden, en de kerstchocolade ligt al in de winkel.

010-kaufland

De laatste dag van September sloten we af met de laatste barbeque van het seizoen (we hadden natuurlijk niet voor niets dertig braadworsten meegesleept vanuit Thüringen). De maand oktober belooft veel goeds. Ik begin eindelijk met de taalcursus, iets waar ik echt naar uitkijk. Berlin Leuchtet/Festival of Lights gaat van start en nog veel meer! Biss später!

x Cis

1 thought on “September – bezoek, strand en herfst”

1. Leuk Cis,
    Veel bekende plekjes voor ons.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Groetjes ook aan Patrick.